Co jste možná nevěděli o spánku a snění

Co se s námi děje, když spíme, je předmětem častého zkoumání vědců, kteří se snaží poodhalit tajemství našeho „nočního života“. Víte, proč nemůžete za úplňku usnout nebo proč si nepamatujete sny?
Některé vědecké studie tvrdí, že úplněk dokáže negativně ovlivnit nejen kvalitu spánku, ale i usínání. Během úplňku a několik dnů před ním se prodlužuje doba usínání v průměru o pět minut a spánek se kráti přibližně o dvacet minut. Příčinou těchto jevů je pokles hladiny melatoninu, což je hormon, který řídí cyklus střídání dne a noci.

Spíte málo? Budete mít hlad!

Pokud nedostatečně a nekvalitně spíte, zvyšuje se vám hladina hormonu ghrelin, což způsobuje nárůst chuti k jídlu. Budíte se proto hladovější. Pokud tedy zrovna držíte dietu, nebo se snažíte snížit váhu, dbejte také na kvalitní odpočinek. „Důvodem krátkého a nekvalitního spánku může být i nevhodná matrace nebo špatně zvolená velikost polštáře, které mají za příčinu časté probouzení se v průběhu noci, a z toho plynoucí nedostatečný odpočinek,“ upozorňuje Jakub Šoufek, odborník na zdravý spánek.

foto: přírodní matrace

foto: přírodní matrace

Narkolepsie

Jde o dědičnou nemoc známou také jako DMS (Syndrom Daniela Merricka), chronickou neurologickou poruchu, kdy mozek není schopen správně regulovat cyklus spánku a bdění. Postižený člověk (narkoleptik) upadá během dne náhle do spánku nebo trpí extrémní ospalostí, bez ohledu na to, kolik a jak kvalitně toho naspal během předchozí noci. Projevuje se náhlým a nekontrolovatelným usínáním v podstatě kdykoliv a kdekoliv, a to třeba i během nejrůznějších činností nebo rozhovoru. Mozek totiž nedokáže regulovat cyklus spánku a bdění. Tato ospalost se nedá vůlí potlačit, což člověku velmi komplikuje běžný život.

Pamatujeme si jen 10 procent snů

Každý v noci sní, jen si prostě sny nepamatujeme. Co se nám zdálo, to si nejčastěji uvědomíme ihned po probuzení, poté sny postupně zapomeneme. Během snění totiž nedochází ke stejnému procesu ukládání vzpomínek jako v bdělém stavu. Pamatujeme si tak většinou pouze sny výlučné intenzitou, jež měly alespoň částečnou logickou skladbu. Důvodem je střídání fází spánku. Ti, co přišli o zrak až v průběhu života, mají sny v obrazech. Lidé, kteří se slepí již narodili, nesní vizuálně, ale pomocí ostatních vjemů, jejich sny jsou tedy plné vůní, emocí, dotyků a zvuků. Existuje množství snářů, které význam snů vysvětlují. To, že se nám někdy zdají na první pohled nesmysly, často dostává nový rozměr a význam, pokud si sen vyložíme s pomocí snáře.

Matrace rozhoduje 

Pro kvalitu spánku není nic horšího, než proležená matrace, na které se ráno budíte rozlámaní a unavení. Klíčem je samozřejmě materiál, z něhož je vyrobena. Výhradně pérové produkty nejsou příliš dobré, nevytvářejí totiž jednolitý odpor, takže každá část těla odpočívá jinak. Jednoznačně lze doporučit přírodní materiál (bavlna, koňské žíně, kokosová vlákna, ovčí vlna nebo přírodní kaučuk), který reaguje s lidským organismem nejfyziologičtěji, a navíc matrace z něj vyrobené jsou přirozeně hypoalergenní, antibakteriální a odolné vůči roztočům. Kromě materiálu je důležitá rovněž adekvátní tvrdost matrace. Příliš tvrdá nutí páteř ke špatné poloze následované obvykle bolestmi, moc měkká či proležená zase neposkytuje tělu dostatečnou oporu.

Text: redakce PhDr.  -ll-
Foto: Johann Malle, Přírodní matrace.cz, Rehabiliační ústav Brandýs nad Orlicí

Sdílet tento příspěvek na

Vložit komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *