Jacopo Foggini

Od průmyslového designu k umění

Vizionář, který za pomoci speciální technologie přeměňuje plastový odpad v umělecké designové kousky. Jeho nábytek a světelné objekty fantastických tvarů a měnících se barev jsou ručně vyrobenými originály.

První designérské kroky Jacopa Fogginiho jsou úzce spjaty s umělou hmotou – metakrylátem. Výsledným produktem speciálního technologického postupu je vláknitý materiál, který lze ručně modelovat do průhledných a poloprůhledných objektů, elegantních barevných propletenců.

„Rád si představuji sám sebe jako syntézu matky sochařky a otce vynálezce. Od dětství jsem se pohyboval v rodinné firmě, vyrábějící díly pro automobily. Materiál, se kterým se tam pracovalo, mě fascinoval. Stroj, z něhož vytékala žhavá hmota, mi připadal jako monstrum chrlící oheň. Podle mě kapka plastu ve mně začala klíčit jako semínko a předznamenala moji profesi,“ zavzpomínal Jacopo Foggini, jedna z hvězd zatím posledního Designbloku.

Po střední škole se rozhodl nepokračovat ve studiu a nastoupil do rodinného podniku. „Můj kreativní duch kultivovaný dětstvím plným fantastických dobrodružství mě nutil uchopit plast po svém. Začal jsem z něj navrhovat a vlastníma rukama zhotovovat předměty, které s automobily neměly nic společného. V roce 1995 jsem se přes pochybnosti své rodiny rozhodl vydat vlastní cestou. Chtěl jsem dát tomuto průmyslovému materiálu novou duši a realizovat své myšlenky.“

Zpočátku pracoval sám. Ve své laboratoři, v přístroji sestaveném podle vlastního návrhu, metakrylát rozpustil při teplotě 220 °C. Při této teplotě může být totiž utvářen. „Nepoužívám formy, modeluji vše ručně, samozřejmě ve speciálních rukavicích. Průhledný materiál lze barvit, ve spojení se světlem vytváří úžasné efekty. Používám recyklovaný plast, který měl už svůj předchozí život,“ vysvětlil slavný designér, který začal nejprve vyrábět světelné objekty.

První samostatnou výstavu měl v roce 1997 v prostorách 10 Corso Como v Miláně, které mu poskytl jeho dlouholetý přítel, módní návrhář Romeo Gigli. Od té doby Jacopo Foggini své dílo představil v šedesáti galeriích a muzeích doma i v zahraničí. „Nejpyšnější jsem byl na obří mechanický lustr, který jsem zhotovil pro Zimní olympijské hry v Turíně 2006. Při zahajovacím ceremoniálu se vznášel a zářil přímo nad vystupujícím Lucianem Pavarottim a já byl šťastný, že ho vidí miliony lidí po celém světě. Mám rád výzvy a dobrodružství. To bylo jedno z nich.“

Jedna z důležitých zakázek přišla v roce 2014 od Musée d’Orsay v Paříži. Měl pro něj navrhnout restauraci včetně nábytku. Celkem 240 židlí, z nichž každá je originálem, bylo vyrobeno podle Fogginiho návrhu v italské firmě Edra. Jde o společnost, která staví na stejné koncepci jako Jacopo Foggini. Soustřeďuje návrháře schopné předvídat nové designové trendy a technologie. Její designérské centrum lze přirovnat k estetické laboratoři, jež produkuje nadčasově elegantní design. Vizionářský nábytek se svým vzhledem hodí do minimalistických i do klasických interiérů. Za exkluzivním nábytkem Edra stojí designéři Fernando a Humberto Campana, Francesco Binfaré, Masanori Umeda, Lievore Altherr Molina, Carlo Colombo a samozřejmě také Jacopo Foggini.

Postupem času rodák z Turína vytvořil interiéry slavných hotelových řetězců, jako jsou například Mandarin či Park Hyatt. V průběhu let realizoval kupříkladu instalace pro Salone del Mobile v Miláně, hada téměř sedmdesát metrů dlouhého nebo obří asteroid. Spojení s tímto nejznámějším veletrhem interiérového nábytku na světě vyjádřil poctou Gildě Bojardi, šéfredaktorce designového časopisu Interni, velké propagátorce nábytku Made in Italy a jedné z tvůrkyň veletrhu FuoriSalone. Navrhl židli Gilda B pro společnost Edra.

Rodina nakonec uznala, že cesta, na niž se Jacopo Foggini vydal, byla správná. Otec mu rodinný podnik prodal a začal se věnovat archeologii. „V roce 2002 chtěl, abych ho doprovázel na jeho cestách po Sahaře, aby mi ukázal nejkrásnější místa, která navštívil a zkoumal. Při této příležitosti jsme objevili v oblasti náhorní plošiny Gilf Kebir v Libyi jeskyni, ozdobenou paleolitickými graffiti. Byl to pro mě zážitek spojený s mimořádnou emocí! Jeskyně byla oficiálně pokřtěna jako Grotta Foggini,“ vyznal se designér. Zážitek z putování Saharou, který považuje za levitaci mezi snem a skutečností, hodlá zachytit v literárním díle spojujícím realitu s fantazií. Slavný Ital se vydává na další, opět neprozkoumanou cestu.

Jacopo Foggini

Designér

1966 Narodil se Turíně,

žije a pracuje v Miláně

1997 První výstava v 10 Corso Como, Milán

2005 Devotion, instalace Salone del Mobile, Milán

2006 Lampadario da Teatro pro úvodní ceremoniál olympijských her v Turíně

2006 Plastic Palace, instalace Salone del Mobile, Milán

2007 Aurora Borealis, Salone del Mobile

2008 Ofigea, Salone del Mobile

2009 (Re)fuse, Salone del Mobile

2010 Golden Fleec, Salone del Mobile

2011 Plasteroid, Salone del Mobile

2012 sYmbols a Flysch, Salone del Mobile

2013 Matrioska Superhero, Salone del Mobile, La Triennale, Milán

2009–2019 Návrhy pro EDRA: křeslo Alice, židle Ella, Ella Gold, Gilda B., Gina a Margherita, stoly Capriccio, Egeo a odkládací stolky Cicladi či lampa Ines

Návrhy interiérů: Nhow Hotel v Miláně, Side Hotel v Hamburku, Grand Hotel Principi di Piemonte v Sestriere, W Hotel v Sankt-Petěrburgu, Hilton v Barceloně, showroom pro Bentley v Miláně, klenotnické butiky Pomellato, World Bisazza v New Yorku, showroomy Fendi ve Florencii či Etro v Istanbulu

www.jacopofoggini.com

 

Text Alena Kodlová, foto archiv

 

 

Sdílet tento příspěvek na

Vložit komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *