Michal Pražský propojuje průmyslový a produktový design

Mladý designér už během studií spolupracoval s renomovanými firmami. Dnes, jako absolvent Ateliéru průmyslového designu VŠ UMPRUM v Praze, stojí na začátku profesionální kariéry.

Tvůrce, který o sobě dal vědět už na Designbloku 2014 projektem Merkur Architekt, kde z ikonické české stavebnice vytvořil kity Vily Tugendhat a vysílače na Ještědu, studoval na třech vysokých školách, postupně pod pěti vedoucími ateliéru. Pravidelně střídal ryze průmyslový design s produktovým, což považuje za velký přínos. „Po bakalářském studiu na Fakultě umění a designu UJEP v Ústí nad Labem u Alexiuse Appla, a později u Jana Čapka, jsem chtěl vyzkoušet nové prostředí i přístup. Na pražskou UMPRUM mě to táhlo už delší dobu a dostal jsem se nakonec na magisterský obor v Ateliéru průmyslového designu u Ivana Dlabače,“ doplnil Michal Pražský.

Mezi jeho novinkami upoutala například svítidla, vyrobená v Novém Boru technologií vnitřního stříbření skla, kterou si designér mohl vyzkoušet v rámci jednoho projektu právě na už zmíněné UMPRUM. „Při navrhování jsem vycházel z toho, že kvůli choulostivému povrchu stříbra uvnitř by bylo dost komplikované vést zdroj světla skrze stínidlo. Proto jsem ho upnul do pásu, který ho drží. Světelný efekt pak vzniká odrazem záře diod z LED pásků od postříbřené paraboly,“ vysvětluje. I u dalšího objektu – mísy – lze spatřit inspiraci zrcadlovým povrchem stříbřeného skla. „Uvědomil jsem si, že mi připomíná reflexi vodní hladiny, zčeřené nějakým předmětem. Díky využití tohoto motivu se do interiéru dostane kus přírody.“ Oba produkty je ještě třeba dotáhnout po technické a výrobní stránce, a poté je uvést do prodeje.

V rámci soutěže Diploma Selection na nedávno skončeném Designbloku 2017 se mladý tvůrce představil souborem Beer Set, který obsahuje tři typy sklenic, třetinkovou pivní láhev a otvírák, jenž může sloužit také jako zátka. Jednotícím prvkem kolekce je reliéf, který lze na materiál aplikovat prostřednictvím technologie lisováním. „Jde vlastně o propojení průmyslového designu se sklem, jež jsem si vyzkoušel na stáži u Ronyho Plesla. Jeho tvorbu v oblasti pivního skla sleduji už delší dobu a i to byl důvod, proč jsem o tuto zkušenost velmi stál. Možnost s ním věci konzultovat a dozvědět se od něj informace mě velmi obohatila a inspirovala,“ řekl Michal Pražský.

text: Alena Kodlová

Sdílet tento příspěvek na

Vložit komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *