Severský styl do loftu i malého bytu

Polární záře, fjordy či Vikingové… k pojmům, které se každému vybaví při vyslovení slova Skandinávie, lze bez váhání přiřadit také zcela typický styl bydlení. Přestože vznikl už v polovině minulého století, je nejen stále oblíbený, ale v poslední době dokonce zaznamenává neobvyklý růst zájmu.

Je velmi snadno rozpoznatelný: vychází totiž ze specifického užití barev a materiálů, které podle jakýchsi nepsaných pravidel kombinuje. Umí být velice syrový, strohý, ale současně také moderní a dekorativní. Základní inspiraci čerpá v přírodě, s čehož vychází uplatnění dřeva v jeho přirozené podobě, kamene a skla. Skandinávský styl, typický bílou barvou, která přivádí do interiéru na severu tak potřebné a nedostatkové světlo, dokáže byt v letních měsících naplnit přirozenou lehkostí a vzdušností, v zimním období zase naopak přátelskou a hřejivou atmosférou.

Krása jednoduchosti

Přestože barevnost představuje výraznou složku severského interiéru, hlavní roli v něm hraje nábytek. Jeho podstatným rysem jsou čisté linie, které jsou zdrojem nadčasovosti. Je ze světlého dřeva, ať již v jeho přirozené podobě nebo opatřeného bílým nátěrem, subtilní, jednoduchý, bez zbytečných okras. Jeho použití je voleno ve střídmé formě s důrazem na čistotu a volnost prostoru. Židle, stoly a sofa nesou zpravidla štíhlé kónické nožky, v mnoha případech šikmé. Vedle přírodního dřeva se ve skandinávském stylu objevuje také plast, s nímž přední skandinávští designéři začali experimentovat počátkem 60. let. V moderních jak s plastovým nábytkem, pojatým obvykle ve světlejších odstínech, tak i s doplňky, jež často působí jako barevný kontrapunkt. V jejich organických tvarech se promítá už zmíněná inspirace přírodou.

Střídmá barevnost

Typický skandinávský interiér je světlý a vzdušný. Zima s nedostatkem přirozeného světla přímo vyžaduje nutnost jeho prosvětlení všemi možnými způsoby. Proto v návrzích dostává maximální prostor bílá, která nejlépe odráží světlo a opticky zvětšuje prostor a zároveň přispívá k jeho provzdušnění. Spolu s dalšími světlými odstíny se hojně uplatňuje nejen na stěnách, ale i na podlahách a nábytku. Typická barevná paleta vedle bílé obsahuje různé odstíny šedé a samozřejmě dekory přírodního dřeva. Kontrastní doteky pak představuje černá: rámy obrazů na stěnách, stínidla lamp, obaly na květináče nebo třeba dvě černé židle mezi ostatními bílými působí provokativně a svěže. V poslední době interiéroví návrháři uplatňují na jedné stěně v místnosti černou tabulovou barvu, ať už v kuchyni, jídelně nebo v dětském pokoji. Bílý nábytek a doplňky pak před touto kulisou doslova září a vytvářejí zajímavé napětí.

Akcenty a doplňky

Severské aranžmá ovšem nemusí být založeno kombinaci čistě bílých, šedých, okrových a černých tónů, vyplatí se okořenit ho i pestrými barvami. Ovšem základní koncept by měl vycházet z typické skandinávské škály, výrazné odstíny je třeba přidávat jen velmi opatrně, a to nejvýše dvě. Nábytek, podlahy a stěny by se měly držet původního konceptu, aby se severská estetika z interiéru nevytratila. Výraznou roli při jejím dodržení hrají také doplňky z kovu, kůže a skla. Útulnost mu pak dodávají přírodní textilie, jako jsou bavlna, len, vlna, zpracované tradičními řemeslnými technikami. V poslední době si tu své místo našly také doplňky z kovu, například subtilní svítidla s drátěnými stínidly nebo podávací stolky s lehkou, černě lakovanou podnoží a skleněnou deskou.

Ikony skandinávského designu

Severský styl se stal pojmem zhruba v polovině minulého století, kdy ho představila veleúspěšná putovní výstava. Za jejím obrovským ohlasem stáli především návrhy a realizace tehdy působících designérů, jejichž nábytek a doplňky pro svou nadčasovost přetrvávají v původní či lehce pozměněné podobě dodnes. V této souvislosti je třeba zmínit zejména práci dánského designéra Arne Jacobsena, jehož židle a křesílka nechybějí snad v žádném skandinávském bytě či domě. Jejich poetické názvy Swan, Ant, Drop, Egg (labuť, mravenec, kapka, vejce) jednoznačně odkazují ke zdroji inspirace, k přírodě. Z jejích motivů vycházel i další tvůrce, Fin Alvar Aalto. Ať už jde o jeho nábytek z ohýbané překližky, či o skleněné vázy, připomínající svými rozvlněnými liniemi finská jezera. Organické tvary oslovily rovněž dalšího Fina, žijícího ve Spojených státech. Eero Saarinen okouzlil svět například svými křesílky Tulip. Právě s jeho nástupem se objevuje v designu už zmíněný nový materiál, plast. Ke své tvorbě ho využívá i Dán Verner Panton, jehož židle S je jedním z nejznámějších ikonických kousků.

Text: Alena Kodlová, foto: archivy firem

Sdílet tento příspěvek na

Vložit komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *